راهنمای نصب تایر

  • ۱۰,۴۸۴
راهنمای نصب تایر

نصب تایر

عموماً هنگام نصب تایر با اجزای دیگری نظیر رینگ، تیوب، نوار و ولو روبرو هستیم، البته در مورد تایرهای سواری از نوار استفاده نمی‌شود و یا در تایرهای بدون تیوب (تیوبلس)، تیوب به کار نمی‌رود، اما برای کامل بودن مطالب به ذکر نکاتی در ارتباط با نحوه استفاده از اجزای فوق می‌پردازیم.

 

الف) انتخاب و نصب رینگ مناسب

رینگ نیز مانند تایر دارای ابعادی است که بر روی بدنه آن نوشته میشود ، این ابعاد شامل پهنا و قطر رینگ می‌باشد. به عنوان مثال رینگی با ابعاد 5x14 ، به معنی آن است که پهنایی برابر 5  اینچ و قطری معادل 14 اینچ دارد.

علامت  x به مفهوم یک تکه بودن رینگ است . یا رینگی با ابعاد 7.50-16  ، به معنی آن است که دارای پهنایی برابر 7.50  اینچ و قطری معادل 16  اینچ میباشد. علامت « - » به مفهوم چند تکه بودن رینگ است. علاوه بر ابعاد رینگ، شکل مقطع لبه رینگ نیز با حروفی از قبیلJ,V,…  روی بدنه حک میشود که باید با رینگ استاندارد خودرو و تایر مطابقت داشته باشد.

در تصاویر زیر چند نوع مختلف رینگ نشان داده شده است.

قبل از نصب تایر روی رینگ د قت نمایید که بدنه رینگ از هر لحاظ سالم و بدون عیب باشد. در این ارتباط توجه به موارد زیر ضروری است:

1- سوراخ پیچ‌ها سالم باشد.

2- رینگ به راحتی روی توپی چرخ قرار بگیرد و هیچ سطح مارپیچی یا پرس شده‌ای در سطح تماس رینگ و توپی وجود نداشته باشد.

3- رینگ به راحتی و آزادانه روی توپی بچرخد.

4- وقتی که رینگ روی توپی بسته می‌شود هیچ قسمتی از آن با کاسه ترمز یا بقیه قسمت‌های شاسی در تماس نباشد.

 

ب) نصب صحیح تایر

1- اطمینان حاصل نمایید که رینگ و تایر از نظر اندازه با یکدیگر تطابق داشته و با مشخصات توصیه شده سازنده خودرو و تایر متناسب باشند. باید توجه داشت که استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر به منظور تغییر ارتفاع مجموعه رینگ و تایر از استاندارد مشخص شده خودرو، علاوه بر صدمه زدن به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، باعث تغییر قطر و محیط چرخ و مسافت پیموده شده توسط آن در دور مشخص موتور می‌گردد. در نتیجه میزان مسافت پیموده شده واقعی چرخ و نیز سرعت حرکت با آنچه نمایشگرهای کنترلی خودرو نشان می‌دهند انطباق نخواهد داشت. همچنین باید توجه نمود که در این حالت پهنای تایر نیز از محدوده مجاز اعلام شده خودروساز نباید تجاوز کند زیرا محدودیت فضای حرکت چرخ، آزادی عمل و فرمان‌گیری چرخ در هنگام پیچیدن را محدود می‌کند.

2- طول پیچ‌ها مناسب باشد و پیچ و مهره‌ها درست بسته و محکم گردند.

3- از صدمه دیدن ، خراشیدن و یا خم شدن رینگ در اثر ضربه جداً خودداری نمایید.

4- هنگام نصب تایر ، به خصوص تایرهای رادیال تیوبلس، حتماً باید از روان کننده‌های غیر روغنی مانند آب و صابون استفاده نمایید تا تایر به سهولت روی رینگ سوار شود. استفاده از اهرم تایر و پتک برای در آوردن و جا انداختن تایر علاوه بر آنکه باعث صدمه رساندن به رینگ می‌شود، ناحیه حساس طوقه تایر را دچار صدمه نموده، از عمر آن می‌کاهد.

5- در تایرهای رادیال سواری اگر تا مرز فشار بادی معادل psi 40 ، طوقههای تایر روی رینگ جا نیفتاد باید از اعمال فشار باد بیشتر خودداری نموده، تایر را از روی رینگ خارج کرد، سپس طوقه‌های بالا و پایین را مجدداً با روان کننده آغشته نموده و تایر را روی رینگ سوار کرد. 

6- بالانس بودن رینگ به خصوص در تایرهای رادیال و چرخ‌های جلو از اهمیت خاصی برخوردار است. برای حصول بهترین نتیجه در بالانس چرخ و کاستن از میزان وزنه‌های مصرفی برای ایجاد تعادل مورد نیاز جهت بالانس کردن چرخ، می‌بایست سنگین‌ترین نقطه تایر در مجاورت سبک‌ترین نقطه رینگ قرار گیرد، این نقاط غالباً با علائمی رنگی ، روی بدنه رینگ و تایر توسط سازندگان آن مشخص می‌گردند.

7- در صورتی که برای بالانس چرخ نیاز به استفاده از وزنه‌های تعادل باشد، سعی کنید که حتی‌الامکان از وزنه‌های چسبی استفاده کنید تا از خراشیده شدن سطح رینگ جلوگیری شود. در صورتی که چرخ‌ها بالانس نباشند، کیفیت حرکت و راحتی راننده و فرمان‌گیری مناسب چرخ تحت تاثیر قرار می‌گیرد ، عمر تایر کاهش یافته و کنترل خودرو مشکل‌تر  می‌شود و به علت جذب تکان‌ها و شوک‌های ناشی از ناهمواری جاده، به اجزای شاسی و سیستم تعلیق خودرو صدمه وارد خواهد شد.  

8- صدمه دیدن طوقه به علت ‌‌‌‌جاگذاری غلط تایر روی رینگ و جاگذاری تایر لایه اریب (بایاس) و یا رادیال تیوب‌دار در رینگ تایرهای بدون تیوب، موجب می‌شود تا هوا به درون لایه‌های بدنه تایر نفوذ کرده، قسمتی از بدنه متورم و یا دو پوست شود. برای جلوگیری از بروز این عیب لازم است که هنگام نصب تایر روی رینگ کاملاً دقت گردد تا به ناحیه طوقه صدمه‌ای وارد نشود و این کار با مهارت و دقت کافی انجام گیرد. همچنین نوع تایر و رینگ از لحاظ تیوب‌دار یا بدون تیوب بودن باید با یکدیگر تطابق داشته باشند.